Geen Titel 2
Olieverf op doek | 60 x 100 cm | 2022

Een nieuw schilderij ontstaat als een beeld dat langzaam geboetseerd wordt.

Ik heb een fascinatie voor licht en wat het doet met zijn omgeving. De warmte, schaduw en weerspiegelingen zijn boeiend om te doorgronden en weer te geven. Iets wordt zichtbaar als er licht op schijnt. Maar wat is licht eigenlijk? Is licht niet meer dan tinten van een bepaalde kleur. En de intensiteit van dat licht wordt bepaald door zijn relatie met de tinten eromheen.

kleuren staan altijd in relatie tot elkaar. Hoe je kleur ervaart wordt bepaalt door de kleuren eromheen. Er is een wisselwerking tussen de kleuren die je ziet en de sfeer die in en beeld bepaald wordt. Het is als een spel van warm en koud, mistig of helder, ver weg en dichtbij, licht of donker.

Ik werk in veel lagen, vaak dun en soms wat dikker. Initieel gebruik ik een mes om de verf op het doek aan te brengen, later stap ik over op doeken en mijn vingers, dit geeft mij controle over de hoeveelheid verf die ik aanbreng. Het is net alsof ik kan voelen wat ik aanbreng. Soms is het ook nodig om de huid van het doek te vullen met verf, dit werkt het beste door veel druk uit te oefenen.

Een nieuw schilderij ontstaat als een beeld dat langzaam geboetseerd wordt. Vanuit een groot leeg vlak ontstaan vormen, kleuren, lagen, lijnen en beelden. Het uiteindelijke beeld dat ontstaat is vooraf totaal niet duidelijk, de energie, tijd en omstandigheden bepalen wat er op het doek verschijnt.

Shadow is a colour as light is, but less brilliant; light and shadow are only the relation of two tones.”     Paul Cezanne